Setiap murid berkeperluan khas sudah pastilah mempunyai kepelbagaian
kecerdasan dan keupayaan yang berbeza-beza antara satu sama lain. Hal ini
jelas seperti yang diterangkan oleh Howard Garner (1983) yang mengatakan
setiap manusia ini mempunyai 9 kecerdasan yang pelbagai. Menurut
Gardner, kaedah lama untuk mengukur tahap kecerdasan manusia, iaitu
berdasarkan ujian IQ adalah terlalu terhad. Justeru, Dr. Gardner telah
mengemukakan 8 jenis kecerdasan yang berbeza sebagai satu cara untuk
mengukur potensi kecerdasan manusia, kanak-kanak dan dewasa.
Bagi kanak-kanak khas sudah pastilah mereka mempunyai kepelbagaian
kompetensi tersendiri. Sebagai contohnya, kanak-kanak autism selalunya
mempunyai IQ yang sederhana berbanding dengan kanak-kanak sindrom down
yang mempunyai IQ yang rendah. Hal ini adalah disebabkan kebiasaannya
kanak-kanak sindrom down mengalami kerencatan akal sejak lahir lagi.
Sebagai contoh, terdapat murid yang mempunyai keupayaan IQ yang
terlalu rendah dicampurkan bersama dengan murid yang mempunyai keupayaan
yang sederhana. Hal ini boleh menyebabkan murid yang IQ rendah itu akan
lebih ketinggalan semasa mengikuti proses pembelajaran dan pengajaran
di dalam kelas. Akibatnya kanak-kanak tadi tidak lagi berminat untuk
menumpukan perhatian dan belajar dengan baik di dalam kelas. Maka dengan
disebabkan itulah terdapatnya murid yang tidak menumpukan perhatian dan
mengganggu rakan di sebelahnya.
Nukilan,
UKM student
No comments:
Post a Comment